Weet wanneer het water te heet wordt

Weet wanneer het water te heet wordt

Weet wanneer het water te heet wordt
Ken je het verhaal van die kikker in een pan water?
Die kikker blijft zitten, ook al zet je de pan op het vuur.
Omdat het water langzaam opwarmt reageert hij niet.
En op een bepaald moment is het water te heet.
En is het te laat om te reageren.
Weet wanneer het water te heet wordt.

 

Reageer op tijd
Je kunt geen serieus plan voor je bedrijf maken zonder stil te staan bij de ontwikkelingen om je heen.
Stel jezelf daarom de vraag:
‘Wat komt op jullie af?’
Op welke ontwikkelingen moet je anticiperen.
Zodat je bedreigingen omzeilt.
En kansen pakt.

Perspectieven
Voor een compleet beeld kijk je langs verschillende perspectieven naar je bedrijf:
  • Markt
  • Sector
  • Samenleving
  • Economie
  • Wet- en regelgeving


Voorbeeld

BAM Energie & Water legt ondergrondse infrastructuur aan voor netbeheerders en waterbedrijven.
Hoofdinfra, huisaansluitingen, smart metering, chargers voor elektrische voertuigen.
Ter illustratie de hoofdpunten van deze analyse die we met BAM Energie & Water hebben doorlopen.

 

Markt
  • Netbeheerders hebben steeds hogere verwachtingen. Over informatievoorziening en over serviceverlening.
    Ze willen steeds beter en sneller geïnformeerd worden over voortgang van werkzaamheden. En verwachten dat hun klanten steeds beter worden bediend.
  • Nieuwe spelers aan de opdrachtgeverskant zetten in op ultieme klantervaring/klanttevredenheid.

 

Sector
  • De sector heeft te maken met schaarste van technisch uitvoerend personeel.
  • Veel monteurs gaan aan de slag als zelfstandige.

 

Economie / wet- en regelgeving
  • De energietransitie leidt tot een verdere toename in het volume van dit type werkzaamheden.

 

Samenleving
De bedrijven en consumenten waarvoor aansluitingen gemaakt worden, eisen steeds meer service en invloed. Omdat ze steeds meer online zaken doen verandert hun referentiekader. Van een webshopbestelling weten ze hoe laat deze wordt bezorgd. Waarom moeten ze dan een hele dag thuis blijven wachten voor de opname van een meterkast? Dit is een verwachting waar elk bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt. In deze lijn zijn relevante algemene trends in de samenleving:
  • Gebruikers van digitale middelen verwachten simpel en zorgeloos gebruik.
  • Moderne (zakelijke) consumenten verwachten dat ze invloed en keuzes hebben.
  • Moderne (zakelijke) consumenten waarderen zelfstandigheid; ze verwachten selfservice functionaliteiten.
Deze hoofdpunten zijn vertaald in de volgende strategische koers.
  • Het proces wordt zodanig georganiseerd en gedigitaliseerd dat te allen tijde van elke opdracht de status helder is.
    En digitaal raadpleegbaar.
    Zowel intern als door de klant.
  • We gaan eindklanten informatie, invloed en keuzes in het proces geven.
    Zodat de klantervaring verbetert.
    Bijvoorbeeld:
    • Zelf kunnen bepalen wanneer er wordt gewerkt (dag en tijd).
    • Goed en precies geïnformeerd worden over wanneer een monteur verwacht kan worden.
    • Opties om zelf informatie aan te leveren, zoals foto’s van een meterkast. Zodat niet thuis gebleven hoeft te worden voor een opname.
  • We worden de aantrekkelijkste werkgever in onze sector.
    Waardoor we makkelijker technisch uitvoerend personeel vinden en binden.
    Vast of flex.
    Door enerzijds zoveel mogelijk werk binnen te halen, met een hoge en efficiënte verwerkingscapaciteit (own the demand).
    En anderzijds technisch personeel een uitmuntend gedigitaliseerd proces te bieden.
    Inclusief fijne digitale tools. Waarmee het werk makkelijker en fijner wordt.
    Bij de organisatie en het ontwerp van processen en tools nemen we zowel vast als flex als uitgangspunt.

Wat wordt jullie reactie?

Hebben jullie een goed beeld van de ontwikkelingen die voor jullie relevant zijn?
En hoe jullie daarop moeten reageren?
Ons Canvas Digitale Strategie beschrijft een workshop inclusief invultemplate om het gesprek hierover te voeren.

Masterclass Effectief digitaliseren in de Maakindustrie

20.03.2025

De Masterclass voor praktische bedrijven

  • Die producten ontwerpen, maken en verkopen.

  • Die ambitie hebben om te groeien.

  • Die meer willen produceren, met minder moeite en fouten.

  • Die weten dat digitalisering hierbij kan helpen.

  • Maar niet weten hoe te beginnen.

  • Die gevangen zitten in de Hel van Excel.

  • Die een moeizame relatie met hun ERP systeem hebben.

  • Die wel Lean produceren maar nog niet slim.

  • Die op zoek zijn naar een praktische, bewezen effectieve methode.

  • Die eindelijk concreet aan de slag willen.

Is deze Masterclass voor jou?

Breinbrekers bij praktische bedrijven

Welk thema houdt jou bezig?

Smart Industry

Smart Industry

Procesverbetering

Procesverbetering

Jeuken je handen?

Zélf effectief aan de slag met digitalisering!

Met ons Werkboek Effectief digitaliseren bepaal je zelf een heldere digitale koers.
  • Zet je ambities om in concrete acties en goede keuzes.

  • Kijk in de digitale spiegel.

  • Ontdek met concrete vragen wat jullie remt en hoe je verbetert.

  • Hét startpunt voor een Smart Factory.

  • Het meest praktische werkboek over digitalisering - zónder IT jargon.

  • Het is kosteloos en vrijblijvend!

Werkboek cover Effectief digitaliseren - mockup verkleind

Ruurd Portman

Expert digitalisering | eigenaar - we maken praktische bedrijven beter, sneller, eenvoudiger en meetbaarder met effectieve digitalisering

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
0 Shares
Share
Tweet