Het recept voor effectieve digitalisering van praktische bedrijven
90% van de zakelijke leiders heeft digitalisering als topprioriteit.
~50% van de bedrijven is min of meer bezig met digitalisering.
>70% van de digitaliseringsinitiatieven kost meer dan het oplevert.
Digitalisering gaat vaak mis.
De belangrijkste faalfactoren:
● Druk zijn met randzaken en niet met verbeteren van de kern.
● Focus op technologie en niet op creëren van meerwaarde.
● Er lopen 1.000 initiatieven, met 0 samenhang, 0 resultaat.
● Alles gericht op de klant en de rest van het ecosysteem wordt vergeten.
● Er zijn wel ambities, maar 0 actie en voortgang.
Meer hierover: lees ‘Uit het transformatiemoeras‘ van Menno Lanting.
Zo blijf je:
● informatie overtypen.
● systemen handmatig vullen.
● afhankelijk zijn van onjuiste, onvolledige of niet actuele informatie.
● informatie zoeken en sprokkelen.
● behoefte houden aan inzicht en overzicht.
Met als gevolgen:
● Faalkosten
● Inefficiëntie
● Afleiding van het échte werk dat wel geld oplevert
● Gebrekkig inzicht
Met de juiste aanpak:
★ Voorkom je digitaal drama
★ Zorg je voor effectieve digitalisering
★ Maak je een beter, sneller en makkelijker bedrijf.
De juiste aanpak heeft 3 stappen
1. Richten: de digitale koers bepalen die bij jouw bedrijf past.
2. Plannen: bepalen wat je nodig hebt om op die koers te komen.
3. Aanpakken: met gerichte actie realiseren wat jouw bedrijf nodig heeft om beter, sneller en makkelijker te worden.
Het recept voor effectieve digitalisering van praktische bedrijven.
𝗦𝘁𝗮𝗿𝘁 𝗺𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻
Bepaal eerst de digitale koers voor jouw bedrijf.
Zodat je de faalfactoren ontwijkt.