Een prop in de leiding die ze gewoon laten zitten
Die ervoor zorgt dat de machine niet lekker loopt.
Die de druk laat wegvallen, als hij net lekker op snelheid komt.
Die zorgt voor gebrek aan flow.
En overvloed aan frustratie.
Zo’n prop hebben veel bedrijven.
Zeker als ze groeien.
En de werkdruk hoger wordt.
De prop zit in de leiding van de bedrijfsmachine.
En heeft de vorm van digitalisering.
Of beter, gebrek aan effectieve digitalisering.
Vaak wordt hij genegeerd.
Met harder werken gecompenseerd.
Of wordt de pijn geaccepteerd.
De inefficiëntie.
De onnodige fouten.
De frustratie. Het gestuntel.
De extra kosten.
De mokkende medewerkers.
Ze negeren de prop in de leiding.
Niet omdat ze er blij van worden.
Maar omdat ze niet weten wat ze ermee moeten.
Hij kwam vanzelf.
Maar zal niet vanzelf weg gaan.
Daar zijn 4 stappen voor nodig:
- Identificeer de prop. Waar zit hij. In welk proces. Hoe ziet hij eruit. Welke vorm heeft het? Onoverzichtelijk intern mailverkeer? Allemaal losse Excelletjes? Informatie versnipperd over verschillende systemen?
- Analyseer de prop. Hoe wordt hij veroorzaakt. Waardoor is hij ontstaan. Wat is er nodig om de oorzaak weg te nemen. Waar verwachten we de volgende prop? Wat is ervoor nodig om dat te voorkomen?
- Maak een ontproppingsplan. Bedenk welke stappen nodig zijn. En in welke volgorde.
- Neem gerichte actie. Ga gericht en beheerst te werk. Zodat je acties effectief zijn. En niet méér schade veroorzaken.
PS: De PIT methode lost digitale proppen in praktische bedrijven op. Leer deze methode tijdens de Masterclass Effectief digitaliseren.