Digitaal en inefficiënt
Je bedrijf draait niet efficiënt.
Als je niets gedigitaliseerd hebt.
Bedrijven die wel gedigitaliseerd zijn,
draaien vaak ook niet efficiënt.
Dan is er niet effectief gedigitaliseerd.
Extra zuur.
Je hebt je best gedaan.
Flink geïnvesteerd.
Tijd, geld, moeite.
Maar het rendement is laag.
Soms zelfs negatief.
Digitaal en inefficiënt
Herkennen
Om het rendement te verhogen moet je zien waar het mis gaat.
Zien waar de lekken zitten.
Zodat je weet wat je moet verbeteren.
Om digitalisering wél voor je te laten werken.
En je investeringen te laten renderen.
Het ziet er zo uit:
[ ] Er wordt veel en vaak informatie overgetypt.
[ ] Systemen worden handmatig gevoed met informatie.
[ ] Beschikbare informatie is onjuist, onvolledig of niet actueel.
[ ] Informatie moet vaak bij elkaar gesprokkeld worden.
[ ] Er is vaak gebrekkig inzicht en overzicht – het kost moeite inzicht en overzicht te krijgen.
[ ] Systemen zijn niet op elkaar aangesloten, praten niet met elkaar.
[ ] Systemen overlappen elkaar – bepaalde gegevens worden in meerdere systemen bijgehouden.
[ ] Er zijn veel lijstjes tussen de systemen in – die zijn nodig om het complete beeld te krijgen.
[ ] Er is veel papier nodig, op de werkvloer en op de bureaus.
[ ] Het bijhouden van de systemen lijkt belangrijker dan het echte werk.
[ ] Medewerkers moeten systemen vullen zonder dat ze begrijpen waarom.
[ ] Systemen helpen niet bij het voorkomen van fouten.
[ ] Systemen zijn eerder belastend voor de medewerkers dan behulpzaam.
[ ] Systemen dragen niet bij aan het werkplezier.
[ ] Systemen helpen niet sneller en beter te werken.
[ ] Systemen vragen naar de bekende weg – je moet gegevens invullen die al bekend zijn.
[ ] Systemen tonen niet wat je nodig hebt of vertellen niet wat je moet weten.
[ ] Er zijn veel lijstjes in het bedrijf – het is niet duidelijk welk lijstje klopt.
[ ] Als op een bepaald moment alle Excelfiles oplossen, loopt het complete bedrijf vast.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”
Dat geldt hier ook.
Als je het door hebt, zie je wat er mis gaat.
Hoe ga je het oplossen?
Op dezelfde manier als hoe dit is ontstaan?
Of ga je het dit keer anders aanpakken?
> Leer een betere aanpak
Tijdens de volgende editie van de Masterclass Effectief digitaliseren in de Maakindustrie.
Geen inspiratie. Geen geleuter.
Wel concreet. Wel helder.
Aan de slag met een concreet stappenplan.
Om te bepalen waar je digitalisering moet inzetten.
Hoe je hier een concreet plan bij maakt.
En hoe je dit plan tot uitvoer brengt.
Schrijf je nu hier in.