
Dubbel winst met moderne klantervaring
Zet digitale middelen op een goede manier in en word een fijner bedrijf voor je klanten.
Je trekt ze makkelijker aan, ze blijven langer en nemen meer van je af.
Geloof je alleen in persoonlijk contact?
Dat moet je ook koesteren.
Maar kijk naar jezelf als (zakelijke) consument.
Hoe oriënteer jij je? Hoe koop jij? En wat verwacht je tegenwoordig?
Besef dat heel jouw doelgroep in hun vrije tijd ook consument is.
Ze zijn gewend geraakt aan de mogelijkheden en service van de digitale koplopers die de markt domineren.
Speel hierop in en bied digitale functies waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.
Drie vragen vatten deze behoefte samen.

Is het makkelijk om klant te worden bij jou?
Kan ik als klant iets bij jou kopen zonder dat een verkoper nodig is?
Op het tijdstip dat ik dat wil.
Vanaf de plek waar ik op dat moment zit?
Of kan ik een goede offerte of calculatie bij je maken?
Er zijn zoveel goede voorbeelden tegenwoordig dat je bijna zou vergeten dat lang niet alle bedrijven al zo ver zijn.
Voorbeelden waaraan ik meewerkte of die ik tegenkwam de afgelopen jaren:
- Webshop met een online configurator voor kledinglockers.
- Online bookingplatform voor een congres/workshoplocatie, inclusief voorkeuren voor zaalopstelling en cateringopties.
- Online reserveringssysteem voor standruimte op een beurs.
- Platform voor de aanvraag van nutsaansluitingen.
- Platform waarmee detaillisten maatwerk cilinders (voor sloten) kunnen bestellen bij de fabrikant.
- Platform waarmee groothandels maatwerk dakvensters kunnen bestellen bij de fabrikant.
Maak jij het je klanten makkelijk?
Blijf je ook na mijn aankoop goed voor me zorgen?
De kwaliteit van de periode tussen plaatsen van de order en de ontvangst van het product of dienst bepaalt in grote mate het humeur van je klant.
Met name als het gaat om niet-standaard producten of diensten.
Dan is er afstemming nodig.
Je hebt extra informatie van mij als klant nodig.
Of ik wil informatie van jou ontvangen.
Hoe richt jij die afstemming in?
Ga je me bellen op een onhandig moment?
Of stuur je me een berichtje via het medium dat ik fijn vind?
Met verwijzing naar je klantomgeving?
Kan ik daar zelf details van mijn order aanpassen?
Hoe informeer je me over de levering of installatie?
Wat verwacht je van me? Wat kan ik van jou verwachten?
Hoe kan ik me voorbereiden, zodat de levering vlekkeloos verloopt.
Bij de eerder gegeven voorbeelden:
- Van de 3 bestelde kleuren blijkt er 1 momenteel een veel langere levertijd te hebben. Als klant ben ik blij dat ik geïnformeerd wordt.
En ik wil kunnen kiezen voor deelleveringen of vertraging van de gehele order tegen een korting. - Ik wil het deelnemersaantal en de cateringopties voor mijn workshop nog wijzigen.
- Ik moet aangeven waar het stroompunt en de wateraansluiting van mijn stand moeten worden aangelegd.
- Ik moet met foto's van mijn meterkast aantonen dat ik voldoe aan de eisen voor installatie.
- De detaillist moet mijn sleutelcertificaten aanleveren.
- De groothandel moet mijn ontwerptekeningen aanleveren.
Dit goed faciliteren is het verschil tussen een gefrustreerde en een tevreden klant.
Ontzorg jij je klanten?
Blijf je aan me denken?
- Richt jij je op een efficiënt verkoopproces of richt jij je op een terugkerende klant?
In dat laatste geval moet je laten zien dat je mij als terugkerende klant herkent.
Dat je nog weet wie ik ben.
Dat je blij met me bent en dat ik waardevol voor je ben.
Laat je zien dat je weet wat ik de vorige keer bij je heb gekocht?
Maak je het gemakkelijk voor me om vervangende onderdelen te bestellen?
Of verbruiksproducten passend bij mijn eerdere order?
Kan ik de eerdere order gemakkelijk opnieuw bestellen?
Nog even door op de eerdere voorbeelden:
- Ik heb een probleem met het slot van één van mijn lockers en wil graag dat er een servicemonteur langskomt. Omdat je weet welke lockers ik wanneer bij je heb gekocht hoef ik dat niet aan te geven.
- Een half jaar later herhaal ik de workshop. Omdat ik tevreden was over de locatie wil ik dezelfde order opnieuw plaatsen.
- Bij de volgende beurseditie wil ik dezelfde stand en toebehoren reserveren.
- Wegens een verbouwing wil ik mijn aansluitingen twee jaar later verplaatsen. Ik hoef alleen maar aan te geven dat de capaciteiten en aansluitingen verder gelijk blijven. Over de bestaande aansluiting is verder alles bekend.
- Ik wil extra sleutels bestellen bij mijn cilinders. Ik hoef alleen maar aantallen op te geven.
- Na een aantal jaar wil ik de afsluitrubbers van mijn maatwerk dakvenster vervangen. Omdat zowel de maten als het type bekend zijn, hoef ik dat niet op te geven.
Door dit goed te faciliteren laat je je klanten zien dat ze belangrijk voor je zijn.
Laat jij je klanten zien dat ze belangrijk voor je zijn?
Winst op twee vlakken
Je klanten ervaren het gemak en de mogelijkheden. Voelen zich serieus genomen.
En jij bent minder tijd kwijt aan verkopen, afstemmen, leveren en serviceverlening.
Zodat je tijd over houdt om persoonlijke aandacht te geven aan de echt specifieke orders.
En aan klanten die het nodig hebben.
Dat is dubbel winst.
