• PITtige gesprekken

PITtige gesprekken

In de gesprekken met klanten ervaren we dagelijks de dilemma's en vraagstukken waar zij mee worstelen. Hoewel elke klantsituatie uniek is en een specifieke aanpak vereist, zijn er gezamenlijke thema's te destilleren. Deze thema's worden hier geïllustreerd aan de hand van fragmenten uit de diverse gesprekken.

hoe komen we los van het verleden
"We zijn met het hele team naar de conferentie van TNW geweest. Geweldig was dat! Zoveel inspiratie opgehaald... Maar ja, straks zitten we weer met zijn allen op kantoor, in onze dagelijkse werkelijkheid; verzuild, complex, traag en inflexibel. En weer stellen we ons de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat we wél kunnen profiteren van de vele innovatieve ideeën en technologieën. Zo frustrerend! We willen stappen maken met innovatie maar de organisatie wordt gegijzeld door haar eigen verleden. Hoe komen we hier nou uit? We hebben jou er eerder over gesproken. Maar kun je nu tóch eens ....."


digitale koers?
"We zijn voortvarend op weg met onze digitale transformatie. Er is budget beschikbaar gesteld aan elke business unit en die schaffen nu zelf de digitale middelen aan die ze nodig hebben. Er worden handige appjes gekocht en ze werken samen met verschillende hippe jonge clubjes die innovatieve concepten leveren.
Of er lijn zit in de verschillende initiatieven? En hoe onze digitale strategie wordt geborgd?
Sjonge,..., daar vraag je me wat...."


gegijzeld door het verleden
"Het gaat allemaal veel te traag. Iedere keer als ik met innovatieve ideeën kom moet ik wachten. Wachten totdat de systemen er klaar voor zijn, of wachten totdat de organisatie er klaar voor is. Ik lijk altijd met verrassingen te komen en het past nooit. Ik loop steeds tegen de oude structuren aan die ooit werkten maar nu alleen maar beklemmend en vertragend zijn. Ondertussen boeken we geen enkele voortgang op gebied van innovatie.
Ik vrees dat we hier nooit doorheen gaan komen als we niet nu een radicale stap zetten waarmee we voorgoed afscheid nemen van het oude ..."


wat is ons antwoord?
"We moeten nu echt iets gaan doen. Veel van onze concurrenten zijn al aan het veranderen. Ze veranderen hun propositie en de manier waarop ze met klanten in contact staan. Maar wat moeten wij nou? Ik vind dat erg lastig om te bepalen. We denken er wel heel hard over na. In verschillende groepjes, op verschillende niveaus. Maar daar komt geen eenduidig beeld uit naar voren. De enige concrete ideeën zijn het kopen van een aantal software tools. Maar daar heb ik geen goed gevoel bij. Wat het dan wel moet zijn? Tsja, daar zou ik als Director Strategy & Innovation eigenlijk het antwoord op moeten hebben..."


in beweging!
"We opereren in een erg traditionele sector. Hoewel wij als bedrijf hebben besloten dat te doorbreken en digitalisering als speerpunt te benoemen gaat het nog niet snel genoeg. Aan de top hebben ze het omarmt. Daar worden zelfs appjes gedownload. Maar de tientallen managers in de laag daaronder zitten nog muurvast. Die moeten wel in beweging komen anders wordt het niets ..."


we hebben slagkracht nodig
"We beseffen dat we iets moeten doen om bij te blijven met de digitale ontwikkelingen. Als directie hebben we een gemiddelde leeftijd van 60 jaar en eerlijk gezegd hou ik het persoonlijk allemaal niet meer bij. Daarom hebben we een paar maanden geleden een IT manager van 32 jaar toegevoegd aan het MT. Van hem verwacht ik de visie op digitalisering. Maar tot nu toe houdt hij zich vooral bezig met laptops, printers en telefoons...."